ES

ES

ES

ES

آموزش طراحی لوگو در ۵ گام ساده

گام اول؛ بدانید لوگو چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد

قبل از طراحی یک آرم تجاری، شما باید درک کنید که لوگو چه چیزی است، قرار است چه چیزی را نشان دهد و چه چیزی باید انجام شود. لوگو فقط یک علامت خاص نیست، بلکه لوگو نشان دهنده نام تجاری یک کسب و کار است که اطلاعات مختلفی را از طریق شکل، فونت، رنگ یا تصاویر نشان می‌دهد

لوگو برای جلب اعتماد، ایجاد شناخت و تحسین برای یک شرکت یا محصول الهام بخش است و کار ما به عنوان طراح آن برای ایجاد یک آرم این است که کار مورد نظر را در قالب لوگو نشان دهیم. در حقیقت ما باید بدانیم که در آموزش طراحی لوگو دقیقاً دنبال چه چیزی هستیم و می‌خواهیم چه چیزی را به مخاطب نشان دهیم.

 گام دوم؛ با اصول مؤثر طراحی لوگو آشنا باشید

حالا که می دانید لوگو چیزی را انجام می‌دهد و قرار است چه چیزی را نشان دهد، لازم است با ابزارها و اصولی که قرار است یک لوگو بزرگ را ایجاد کنند آشنا باشیم و قوانین اساسی و اصول طراحی مؤثر در لوگو را بشناسیم. اصول مؤثر در آموزش طراحی لوگو را می‌توان به پنج اصل ساده تقسیم کرد:

لوگو باید ساده باشد

هرچه طراحی یک لوگو ساده‌تر باشد امکان به رسمیت شناخته شدن آن آسانتر است و از طرفی اجازه می‌دهد که لوگو به عنوان یک نشانه همه کارها، و به یادماندنی شناخته شود. یک آرم خوب بدون اغراق، یک چیز غیر منتظره و منحصر به فرد است که در هیچ کدام از قسمتهای آن زیاده روی وجود ندارد.

 لوگو باید به یاد ماندنی باشد

توصیه می‌کنم که به برخی از برندهای معروف در دنیا توجه کنید. پس از اصل سادگی، بیاد ماندن ویژگی مهم دیگر لوگوهای برتر است. یک طراحی مؤثر لوگو باید به یاد ماندنی باشد و در عین حال ساده بودن لوگو را در ذهن مخاطب حک کند.

لوگو باید بی نظیر باشد و محدود به زمان نباشد

یکی از موارد بسیار مهم در آموزش طراحی لوگو است که یک لوگو خوب باید بی نظیر و منحصر به فرد باشد. در واقع شما باید بررسی‌های مختلفی را بر روی لوگو طراحی شده انجام دهید و مطمئن شوید که آیا طرح مورد نظر برای ۱۰، ۲۰ یا ۵۰ سال مؤثر خواهد بود یا خیر؟!

 لوگو باید پویا و چند کاربردی باشد

لوگوی خوب و مؤثر باید بتواند در انواع رسانه‌ها و برنامه‌های کاربردی مانند وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند به خوبی کار کند. به همین دلیل است که قالب استفاده شده برای لوگو اهمیت ویژه‌ای دارد. تغییر کاربری یک آرم از یک سایت به یک گوشی هوشمند بسیار مهم است و می‌تواند اندازه آن را تغییر دهد. بنابراین انتظار شما از لوگو این است که در همه شرایط فقط یک تصویر خاص را نشان دهد.

لوگو باید مناسب و متناسب باشد

طراحی یک لوگو دقیقاً باید با هدف مورد نظر همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، قرار است یک لوگو برای فروشگاه اسباب بازی کودکان طراحی کنید، لازم است که از یک فونت و طرح رنگی کودکانه استفاده کنید. لوگوی مربوط به این حوزه برای یک شرکت حقوقی مناسب نیست. در حقیقت طراحی لوگو و شکل آن تابع هدف نهایی ماست و می‌توان هر کدام از مشاغل را در دسته‌های مختلف قرار داد تا بهترین لوگو از لحاظ شکل ظاهری و فونت برای آنها طراحی شود.

گام سوم؛ از موفقیت‌ها و اشتباهات دیگران درس بگیرید

اگر بندهای قبلی را مطالعه کرده باشید، الان شما با قوانین طراحی آرم یک شرکت آشنایی دارید و همچنین تفاوت بین یک لوگو خوب و بد را تشخیص می‌دهید. با اطلاع از اینکه کدام یک از لوگوها موفق شدند و دلیل موفق شدن آنها چیست، می‌توانید عوامل مؤثر در خوب شدن یک لوگو را بشناسید. به عنوان مثال، اجازه دهید که برند کلاسیک Nike Swoosh را بررسی کنیم. این لوگو توسط کارولین دیویدسون در سال ۱۹۷۱ و تنها با هزینه ۳۵ دلار طراحی شد و هنوز هم به عنوان یک لوگو قوی و بیاد ماندنی که به راحتی مقیاس پذیر است شناخته می‌شود. این آرم ساده و مینیمال نشان دهنده وال مجسمه معروف الهه یونانی پیروزی است. در واقع این باعث شده که برند نایک به عنوان پوشاک ورزشی بسیار بزرگ و معروف باشد. نایک فقط یکی از چندین آرم بزرگ و معروف دنیا است که نمونه‌های مشابه زیادی دارد. شما هم می‌توانید نمونه‌های مختلفی از این لوگوها را پیدا کنید و دلایل موفقیت آنها را پیدا کنید.

به عنوان بخشی از آموزش طراحی لوگو توصیه می‌کنم که یک نگاه ساده به آرم گوگل بندازید. در واقع هم نمونه‌های معروف و هم نمونه‌های ناشناخته زیادی در دنیای اینترنت وجود دارد که شما می‌توانید کیفیت، سادگی و بیادماندنی بودن را در ساختار آنها ببینید.

البته شاید بد نباشد که به طرف مقابل هم نگاهی بیندازیم. امروزه لوگوهای ناموفق زیادی وجود دارد که هر کدام از آنها به دلایل مختلفی دچار مشکل شدند. در این مطلب به نمونه‌های ناموفق اشاره نخواهیم کرد که از لحاظ حرفه‌ای چندان درست نیست، اما با چند جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید انواع مختلفی از آنها را پیدا کنید و به شما در آموزش طراحی لوگو کمک می‌کنند.

گام چهارم؛ یک فرآیند طراحی لوگو مشخص برای خود ایجاد کنید

حالا ما می دانیم لوگو چه چیزی است، چه اصول و قواعدی در طراحی آن نقش دارد و چه چیزی باعث ایجاد لوگو موفق می‌شود. بنابراین می‌توانیم فرآیند طراحی خود را آغاز کنیم. معمولاً این بخش از کار در ۵ مرحله انجام می‌گیرد و هر کدام از آنها کارهای مخصوص به خود را دارند. البته نباید این نکته را فراموش نکنیم که هر فردی روند طراحی خاص خود را دارد و تجربه در این موضوع بسیار مهم است. تجربه افراد در شناخت طراحی لوگو و همچنین موفقیت‌ها و شکست‌های آنها مشخص می‌کند که فرایند طراحی باید به چه شکل باشد.

به طور خلاصه یک فرایند طراحی لوگو شامل ۷ مرحله زیر می‌شود:

  • طراحی مختصر و اولیه
  • تحقیق و هویت بخشی
  • طرح بندی و ساختار سازی
  • نمونه سازی و مفهوم سازی
  • ارسال به مشتری برای بررسی
  • بازبینی و اضافه کردن موارد دلخواه مشتری
  • ارائه فایل به مشتری و ارائه سایر خدمات گرافیک در صورت نیاز مشتری

در نهایت شما یک فایل به مشتریان خود تحویل می‌دهید که باز هم امکان نقد و بررسی آن وجود دارد. پس شما همیشه در آموزش طراحی لوگو باید بدانید که احتمال ویرایش مجدد نتیجه کار شما هم وجود دارد.

گام پنجم؛ آشنایی با نرم افزارهای طراحی لوگو

پس از اینکه فرآیند طراحی خود را مرتب کردید و یک فایل اولیه کاغذی از آن آماده کردید، حالا باید به سراغ نرم افزارهای گرافیکی بروید. معمولاً نرم افزارهایی مانند Adobe Illustrator در این مورد کاربرد بیشتری دارند، اما شما می‌توانید نرم افزارهای دیگر حتی مانند فتوشاپ را هم امتحان کنید. فقط به عنوان یک نکته به خاطر داشته باشید که همه موارد و مراحل توسط کامپیوتر انجام می‌شود و طراحی اولیه شما بر روی کاغذ بسیار تأثیر گذار است.

پس از آنکه ایده‌های اولیه و طرح‌های خود را از جریان طوفان مغزی دریافت کردید (در مطالب بعدی به بررسی طوفان مغزی هم خواهیم پرداخت)، می‌توانید وارد کار با کامپیوتر و فرایند دیجیتالی کردن لوگو خود شوید. پس از چند ساعت یا چند روز کار طرح اولیه دیجیتالی خود را به مشتری ارسال کنید، پیشنهادات و انتقادات آن‌ها را بگیرید و نسخه را بازبینی کنید، در نهایت پس از تکمیل لوگو آن را به مشتری خود تحویل دهید.

در این مطلب تلاش کردیم که آموزش طراحی لوگو را در یک قالب ساده و معمولی آموزش دهیم. اگر شما هنوز هم دچار مشکل هستید و در مورد هر کدام از این مراحل سؤال دارید، می‌توانید با ما تماس بگیرید. از دوستان باتجربه هم انتظار داریم که پیشنهادات خود را در بخش نظرات بنویسند تا بار علمی مطلب کامل‌تر شود.

نمونه کار لوگو در آژانس دیجیتال مارکتینگ رخ اد کمک شایانی برای انتخاب لوگو  ی مناسب برای شما می تواند باشد.

آموزش گذاشتن لینک در استوری اینستاگرام

قرار دادن لینک در استوری اینستاگرام می تواند برای شما بسیار مفید باشد ، فرض کنید که می خواهید در رابطه با یکی از محصولات یا خدماتتان در اینستاگرام توضیح دهید اما به دلیل طولانی بودن مبحث خلاصه نویسی می کنید. در این زمان بهتر است که کاربران را برای اطلاعات بیشتر به آن صفحه ای از وب سایت یا وبلاگتان که توضیح بیشتری در رابطه با موضوع ذکر شده دارد دارد هدایت کنید.

استوری اینستاگرام یکی از پربازدیدترین و محبوب ترین قسمت ها در اینستاگرام است. بسیاری از کاربران بدون توجه به قسمت های دیگر برنامه تنها به گشت و گذار در بخش استوری می پردازند و گشت و گذار میکنند و فعالیت مفید خودشان در اینستاگرام نیز همین گذاشتن استوری در اینستاگرام است.

– گذاشتن لینک در استوری اینستاگرام

در صورتیکه صفحه شخصی با بیش از 10k فالور (ده هزار دنبال کننده) دارید می توانید به سادگی آن را به بیزینس پروفایل اینستاگرامی تبدیل کنید و از قابلیت گذاشتن لینک در استوری اینستاگرام استفاده کنید. همچنین در صورتیکه شخص معروفی هستید و دارای تیک آبی از طرف اینستاگرام می باشید به راحتی می توانید از این قابلیت به هر تعداد باری که می خواهید استفاده کنید.

برای گذاشتن لینک در استوری اینستاگرام کافیست :

– آدرس صفحه ای از سایت، که قصد لینک دادن به آن را دارید کپی کنید.
برنامه اینستاگرام را باز کنید.
وارد صفحه پروفایل حسابتان شوید و بر روی تصویر پروفایلتان کلیک کنید تا وارد صفحه گذاشتن استوری شوید.
تصویر مورد نظر را از گالری تصاویر انتخاب کرده و از بالای صفحه بر روی آیکن لینک بزنید.

آموزش اضافه کردن لینک به استوری

در صفحه باز شده در قسمت URL، آدرس لینک مورد نظرتان را وارد کنید. پس از وارد کردن آدرس لینک مورد نظر بر روی آیکون تیک تائید بالای صفحه کلیک کنید.

آموزش گذاشتن لینک در استوری

جهت پیش نمایش لینک می توانید بر روی گزینه Preview Link کلیک کنید.

در نهایت از پایین صفحه گزینه Your Story را انتخاب کنید تا استوری شما با موفقیت آپلود شود.
نمایش لینک در استوری‌ها به این صورت بوده که شخص بازدیدکننده باید صفحه را به بالا Swipe کند. در واقع در بخش پایینی استوری شما عبارت See more به همراه یک فلش به سمت بالا قرار می‌گیرد که به بازدیدکننده نشان می‌دهد برای دسترسی به لینک، باید به بالا سوایپ کند.

طراحی استوری اینستاگرام در آژانس دیجیتال مارکتینگ رخ اد یکی ز راهکار هایی است که میتوانیداستوری خود را تهیه نمایید.